From measuring impacts to mapping impact systems: Lessons for the impact assessment of research infrastructures from a study on the European Social Survey ERIC

Kolarz, Peter (2019) From measuring impacts to mapping impact systems: Lessons for the impact assessment of research infrastructures from a study on the European Social Survey ERIC. fteval Journal for Research and Technology Policy Evaluation, 47. pp. 17-22. ISSN 1726-6629

[thumbnail of Journal_47_10.22163_fteval.2019.324.pdf]
Preview
Text
Journal_47_10.22163_fteval.2019.324.pdf

Download (284kB) | Preview

Abstract

Gemeinsam vereinbarte Standards und Methoden für die Folgenabschätzung der Forschungsinfrastruktur (Research Infrastructure, RI) sind trotz der Bemühungen mehrerer Expertengruppen auf der ganzen Welt weiterhin schwer fassbar. Vor diesem Hintergrund führte Technopolis 2016/17 eine umfassende Folgenabschätzung des ERIC European Social Survey durch. Ein Ansatz mit gemischten Methoden lieferte eine breite Palette wertvoller Erkenntnisse zu den akademischen, nichtakademischen Auswirkungen und Auswirkungen auf die Lehre des ESS. Die Studie kam auch zu dem Begriff „Wirkungssysteme“: Zusammenstellungen von RI-, Länder- und branchenspezifischen Rahmenbedingungen, die gleichzeitig Wirkungspfade aufzeigen, Wege für die zukünftige Wirkungsoptimierung aufzeigen und einen aussagekräftigen Vergleich und ein Benchmarking zwischen den teilnehmenden Ländern ermöglichen. In diesem Papier wird dargelegt, dass die Kartierung von Wirkungssystemen eine wertvolle Komponente für jede künftige RI-Wirkungsanalyse darstellt und zu den laufenden Debatten über RI-Wirkungsanalyse-Standards beiträgt.

Abstract (english)

Commonly agreed standards and methodologies for Research Infrastructure (RI) impact assessment continue to be elusive, despite the efforts of several expert groups across the globe. Against this backdrop, Technopolis conducted a major impact study of the European Social Survey ERIC in 2016/17. A mixed methods approach yielded a broad range of valuable findings on the academic, non-academic and teaching impacts of the ESS. The study also arrived at the notion of ‘impact systems’: sets of RI-, country-, and sector-specific framework conditions that simultaneously highlight impact pathways, help formulate avenues for future impact optimisation, and enable meaningful comparison and benchmarking between participating countries. This paper posits that mapping impact systems will be a valuable component to any future RI impact study and contributes to the on-going debates about RI impact assessment standards.

Subjects: Policy, Fields & Systems Evaluation
Divisions: -- Other
Uncontrolled Keywords: ERIC European Social Survey, RI-Wirkungsanalyse-Standards, RI-Wirkungsanalyse
Identification Number: 10.22163/fteval.2019.324
Date Deposited: 14 Jun 2019 08:50
URI: https://repository.fteval.at/id/eprint/411

Actions (login required)

View Item View Item