WISSENSCHAFTSEVALUATION: WOHIN GEHT DIE REISE?

Hornbostel, Stefan (2019) WISSENSCHAFTSEVALUATION: WOHIN GEHT DIE REISE? fteval Journal for Research and Technology Policy Evaluation (49). pp. 51-52. ISSN 1726-6629

[img]
Preview
Text
Journal_49DOI10.22163-fteval.2019.459.pdf - Published Version

Download (549kB) | Preview
Official URL: https://fteval.at/content/home/journal/archiv/

Abstract

Wenn man Googles Ngram Viewer Glauben schenkt, dann hat in der englischsprachigen Bücherwelt die Häufigkeit, mit der der Begriff „Evaluation“ auftaucht, Mitte der 1980er Jahre ihren Höhepunkt überschritten und sinkt seitdem, während die deutschen Beiträge noch ansteigen. Die Zahl der Zeitschriftenartikel,die sich um Evaluation drehen, steigt allerdings international – laut Web of Science - sehr kontinuierlich an. Auch wenn diese Publikationen sich natürlich nur zu einem sehr kleinen Teil mit Hochschul- und Wissenschaftsevaluation beschäftigen - denn evaluiert wird schließlich überall - stellt sich die Frage, was dieser schwer zu deutende Befund über die inzwischen ubiquitären Bewertungsprozeduren aussagt.

Abstract (english)

If Google's Ngram Viewer is to be believed, the frequency with which the term "evaluation" appears in the English-speaking book world peaked in the mid-1980s and has been declining ever since, while German contributions are still rising. However, the number of journal articles dealing with evaluation is rising very steadily internationally - according to the Web of Science. Even though these publications naturally only deal with university and science evaluation to a very small extent - because evaluation is everywhere - the question arises as to what this difficult to interpret finding says about the now ubiquitous evaluation procedures.

Subjects: Evaluation of Institutions
Studies on Evaluation
Divisions: -- Other
Uncontrolled Keywords: Wissenschaftsevaluation; Entwicklung
Identification Number: 10.22163/fteval.2019.459
Date Deposited: 26 Feb 2020 10:22
URI: http://repository.fteval.at/id/eprint/504

Actions (login required)

View Item View Item