Evaluations at the University of Natural Resources and Applied Life Sciences Vienna (BOKU)

Guggenberger, Thomas (2006) Evaluations at the University of Natural Resources and Applied Life Sciences Vienna (BOKU). Documentation. Wien.

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Abstract

Die BOKU beabsichtigt, alle Organisationseinheiten ab dem Jahr 2006 zyklisch zu bewerten, sodass innerhalb von zwei Leistungsvereinbarungszeiträumen (6 Jahre) alle Abteilungen ausgewertet werden. Im Jahr 2005 wurden die "Leitlinien für die Evaluierung von Organisationseinheiten nach dem Universitätsgesetz von 2002" unter Berücksichtigung der Standards der Deutschen Gesellschaft für Evaluation (DeGEval) erstellt, von denen die BOKU ein institutionelles Mitglied ist und die Leitlinien des Europäischen Netzwerks für Qualitätssicherung (ENQA) Der Kern dieser Evaluation ist ein Peer-Review, der mit Qualitätssicherungs- und Qualitätsmanagement-Elementen kombiniert wird, um Objektivität, Transparenz und Nachhaltigkeit zu erhöhen. In Bezug auf QA wird eine interne Benchmarking-Aktivität durchgeführt; Werden die wichtigsten Kernleistungsindikatoren einer evaluierten Abteilung anonym mit denen aller anderen Abteilungen verglichen. In Bezug auf letzteres ist der Selbstevaluationsfragebogen strikt auf den QM-Schritten aufgebaut und alle Kernleistungsprozesse müssen nach diesem Konzept beschrieben und analysiert werden.

Abstract (english)

BOKU plans to evaluate all organisational units from 2006 onwards in a cyclical manner so that within two performance agreement periods (6 years) all departments shall be evaluated. In 2005, the “Guidelines for evaluating organizational units according to the University Act of 2002” have been elaborated taking into account the standards of the German Society for Evaluation (DeGEval) of which BOKU is an institutional member and the guidelines of the European Network for Quality Assurance (ENQA). The core of this evaluation is a peer review which is combined with quality assurance and quality management elements in order to raise objectivity, transparency and sustainability. In reference to QA an internal benchmarking activity is been carried out; the most important core achievement indicators of an evaluated department are anonymously compared with those of all other departments. In reference to the latter, the self-evaluation questionnaire is strictly based on the QM steps and all core achievement processes have to be described and analysed according to this concept.

Subjects: Evaluation of Institutions
Divisions: -- Other
Number of Pages: 4
Uncontrolled Keywords: cyclical evaluation, cycle, quality assurance, guideline, DeGEval, peer review, professor, course, academia, university, evaluation
Identification Number: 10.22163/fteval.2006.180
Date Deposited: 13 Feb 2017 16:31
URI: https://repository.fteval.at/id/eprint/212

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