Kägi, Wolfgang and Oswald, Andrea and Suri, Mirjam and Kaufmann, Peter and Nindl, Elisabeth (2018) CTI Entrepreneurship: Wirkungsanalyse und Evaluation. Schlussbericht. Technical Report. Basel.
Preview |
Text
CTI Entrepreneurship Wirkungsanalyse und Evaluation_BSS_13.11.2018.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Ausgangslage und Auftrag
Die Kommission für Technologie und Innovation KTI förderte bis Ende 2017 un-ter der Dachmarke „CTI Entrepreneurship“ Sensibilisierungs- und Trainingspro-gramme an Schweizer Hochschulen, die sich an gründungsinteressierte Hoch-schulangehörige und Gründerinnen und Gründer richten. Heute werden die Kurse unter der Nachfolgeorganisation Innosuisse mit leichten Adaptionen weitergeführt.
Das Ziel der Kurse war es einerseits (bzw. ist es nach wie vor für die heutigen Kurse der Innosuisse), ein Umfeld zu schaffen, in dem sich wissens- und technolo-giebasierte Jungunternehmen erfolgreich entwickeln können und andererseits, Per-sonen mit Gründungsabsichten resp. Firmengründerinnen und Firmengründer mit praxisorientierten Trainingsmodulen bei der Firmengründung und dem Aufbau des Start-ups zu unterstützen.
Die vorliegende Evaluation bezieht sich auf Kurse, welche in 2016 und 2017 und damit unter der seinerzeitigen KTI stattfanden. Analysiert werden die Struktur der Kursteilnehmenden sowie Konzeption, Umsetzung und Wirkung von drei CTI Entrepreneurship Trainingsprogramme: Modul 2 „Business Concept“, Modul 3 „Business Creation“, Modul 4 „Business Growth“.
Abstract (english)
Starting position and order The Commission for Technology and Innovation CTI funded by the end of 2017 under the umbrella brand "CTI Entrepreneurship" awareness raising and training programs at Swiss universities, which are aimed at founders interested in start-ups and founders. Today, the courses under the successor organization Innosuisse continue with slight adaptations. The goal of the courses was on the one hand (or is it still for Innosuisse's courses today) to create an environment in which knowledge- and technology-based start-up companies can successfully develop and on the other hand, individuals with founding intentions , To support company founders with practice-oriented training modules in founding a company and setting up the start-up. The present evaluation refers to courses that took place in 2016 and 2017 and thus under the then CTI. The structure of the course participants as well as the concept, implementation and impact of three CTI Entrepreneurship training programs are analyzed: Module 2 "Business Concept", Module 3 "Business Creation", Module 4 "Business Growth".
Funders: | Innosuisse |
---|---|
Subjects: | Assessments |
Divisions: | KMU Forschung Austria |
Number of Pages: | 169 |
Uncontrolled Keywords: | awareness trainings for Entrepreneurship, founders, Swiss Universities |
Identification Number: | 10.22163/fteval.2018.419 |
Date Deposited: | 20 Aug 2019 08:16 |
URI: | https://repository.fteval.at/id/eprint/469 |
Actions (login required)
View Item |