Aiginger, Karl and Falk, Rahel and Reinstaller, Andreas and Böheim, Michael and Peneder, Michael and Sieber, Susanne and Janger, Jürgen and Gerhardter, Gabriele and Gruber, Markus and Pohn-Weidinger, Simon and Wagner, Gabriel and Fischl, Iris and Mayer, Sabine and Ruhland, Sascha and Sheikh, Sonja and Streicher, Jürgen and Astor, Michael and Glöckner, Ulf and Heinrich, Stephan and Klose, Georg and Riesenberg, Daniel (2009) Evaluation of Government Funding in RTDI from a Systems Perspective in Austria. Synthesis Report. Technical Report. Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung. Wien.
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S_2009_SYSTEMEVALUIERUNG_SYNTHESIS_REPORT_36402$.PDF Download (3MB) | Preview |
Abstract
Im Frühjahr 2008 wurden das WIFO, die KMU Forschung Austria, die Prognos AG in Deutschland und convelop gemeinsam vom Bundesministerium für Verkehr, Innovation und Technologie und dem Bundesministerium für Wirtschaft, Familie und Jugend beauftragt, eine Systemevaluierung der österreichischen Forschungsförderungs- und Finanzierungsaktivitäten durchzuführen. Basierend auf ihren Ergebnissen wurden sechs Empfehlungen für eine Veränderung der österreichischen FTI-Politik entwickelt, die im Folgenden dargestellt werden: 1. weg von einem engen hin zu einem breiteren Ansatz in der FTI-Politik (Verknüpfung mit der Bildungspolitik, Berücksichtigung der Rahmenbedingungen für Innovation wie Wettbewerb, internationale Perspektiven und Mobilität); 2. weg von einer Imitations- hin zu einer Frontrunner-Strategie (Streben nach Exzellenz und Marktführerschaft in Nischen- und Qualitätssegmenten, Erhöhung der Marktanteile in fortschrittlichen Sektoren und Technologiefeldern und Agieren in gesellschaftlich relevanten Segmenten); 3. weg von einem fragmentierten Ansatz öffentlicher Interventionen hin zu einem koordinierteren und konsistenteren Ansatz (explizite wirtschaftliche Ziele, interne und externe Herausforderungen und Begründung für öffentliche Interventionen); 4. Übergang von einer Vielzahl eng definierter Förderprogramme zu einer flexiblen, dynamischen Politik, die sich einer breiteren Definition ihrer Aufgaben und Prioritäten bedient (Schlüsseltechnologien und Forschungssegmente als prioritäre Aktionsfelder, angemessene Finanzierung von Clustern und Exzellenzzentren); 5. von einer unklaren zu einer genau definierten Aufgabenverteilung zwischen Ministerien und anderen Akteuren im Feld (hochrangige Lenkungsgruppe auf Regierungsebene, Überwachung durch einen Wissenschafts-, Forschungs- und Innovationsrat); 6. von einem bürokratischen zu einem modernen Management öffentlicher Interventionen (institutionelle Trennung zwischen Ministerien, die Politiken formulieren, und Agenturen, die sie ausführen, z.B., durch "progressive Autonomie").
Abstract (english)
In the spring of 2008, WIFO, KMU Forschung Austria, Prognos AG in Germany and convelop were jointly commissioned by the Austrian Federal Ministry for Transport, Innovation and Technology and the Austrian Federal Ministry of Economy, Family and Youth to perform a systems evaluation of the country's research promotion and funding activities. Based on their findings, six recommendations were developed for a change in Austrian RTDI policy as outlined below: 1. to move from a narrow to a broader approach in RTDI policy (links to education policy, consideration of the framework for innovation such as competition, international perspectives and mobility); 2. to move from an imitation to a frontrunner strategy (striving for excellence and market leadership in niche and high-quality segments, increasing market shares in advanced sectors and technology fields, and operating in segments of relevance for society); 3. to move from a fragmented approach to public intervention to a more coordinated and consistent approach(explicit economic goals, internal and external challenges and reasoning for public intervention); 4. to move from a multiplicity of narrowly defined funding programmes to a flexible, dynamic policy that uses a broader definition of its tasks and priorities (key technology and research segments as priority-action fields, adequate financing of clusters and centres of excellence); 5. to move from an unclear to a precisely defined allocation of responsibilities between ministries and other players in the field (high-ranking steering group at government level, monitoring by a Science, Research and Innovation Council); 6. to move from red-tape-bound to a modern management of public intervention (institutional separation between ministries formulating policies and agencies executing them, e.g., by "progressive autonomy").
Subjects: | Policy, Fields & Systems Evaluation R&D in Austria |
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Divisions: | KMU Forschung Austria Platform non-member WIFO - Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung convelop cooperative knowledge design gmbh |
Number of Pages: | 214 |
Uncontrolled Keywords: | Systemevaluierung, Österreich |
Identification Number: | 10.22163/fteval.2009.504 |
Date Deposited: | 16 Apr 2021 16:22 |
URI: | https://repository.fteval.at/id/eprint/559 |
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