Kaufmann, Joachim and Kaufmann, Peter and Petzlberger, Karin and Wieser, Harald (2022) Lightweight construction in Austria. Status quo, trends, and policy options for the Austrian and European light-weight community, with a focus on mobility. Technical Report. Federal Ministry for Climate Action, Environment, Energy, Mobility, Innovation and Technology. Vienna.
Preview |
Text
LEIGHT~1.PDF Download (2MB) | Preview |
Abstract
Der Leichtbau als eine Reihe von Querschnittstechnologien hat das Potenzial, zu mehreren Herausforderungen beizutragen, die heute und in naher Zukunft vorherrschen. Ausgehend vom Mobilitätssektor, der traditionell ein zentraler Innovationstreiber für den Leichtbau ist, hat er das Potenzial, in einer Vielzahl von Sektoren und Standorten zur Ressourcen- und Energieeffizienz beizutragen, solange er nicht im Widerspruch zu den Prinzipien einer Kreislaufwirtschaft steht, d.h. diese erfüllt.
Die vorliegende Studie untersucht den Leichtbau in Österreich. Dazu werden zunächst die relevanten Akteure in Österreich identifiziert, die wirtschaftliche Bedeutung des Leichtbausektors aufgezeigt und die Entwicklung der von der FFG geförderten angewandten Forschungsprojekte in verschiedenen leichtbaurelevanten Technologiefeldern dargestellt. Anschließend stellen wir die Forschungs- und Entwicklungspotenziale für österreichische Unternehmen sowie die Stärken, Schwächen, Chancen und Risiken des Leichtbaus in Österreich dar. Abschließend wird die österreichische Leichtbau-"Branche" in einen internationalen Kontext gestellt, basierend auf Daten der Horizon-Forschungsförderung, einem umfassenden Überblick über Leichtbauthemen auf internationalen Kongressen und einer Untersuchung der Bedeutung des Leichtbaus auf strategischer Ebene in ausgewählten Ländern.
Abstract (english)
Lightweight construction, as a set of cross-sectional technologies, has the potential to contribute to several challenges, which are prevalent now and in the near future. Starting from the mobility sector, which has traditionally been a key driver for innovation for lightweighting, it has the potential to contribute to resource and energy efficiency in a broad set of sectors and locations as long as it does not contradict, i.e., complies with the principles of a circular economy. This study investigates lightweight construction in Austria. For that purpose, we identify relevant actors in Austria, show the economic significance of the lightweight construction sector, and present the development of applied research projects in different lightweight relevant technology fields supported by the Austrian R&D agency FFG. Subsequently, we present the research and development potentials for Austrian companies as well as the strengths, weaknesses, opportunities and risks of lightweight construction in Austria. We finally set the Austrian lightweight construction ‘sector’ in an international context, based on Horizon research funding data, a comprehensive overview of lightweight topics at international congresses, and an investigation of the importance of lightweight construction at the strategic level in selected countries.
Funders: | BMK - Bundesministerium für Klimaschutz, Umwelt, Energie, Mobilität, Innovation und Technologie |
---|---|
Subjects: | Policy, Fields & Systems Evaluation R&D in Austria |
Divisions: | BMK - Federal Ministry of Austria Climate Action, Environment, Energy, Mobility, Innovation and Technology KMU Forschung Austria |
Number of Pages: | 128 |
Uncontrolled Keywords: | Verkehrstechnolgien, Mobilität, Leichtbau, Industriepolitik, Österreich |
Identification Number: | 10.22163/fteval.2022.639 |
Date Deposited: | 16 Apr 2024 19:14 |
URI: | https://repository.fteval.at/id/eprint/702 |
Actions (login required)
View Item |